Sunday 3 June 2012

APA Yang Saya Amalkan Untuk Memastikan Saya Dapat menyusukan Anak sepenuhnya...

Bagi memastikan susu sentiasa byk kita kene pastikan kita tidak berada dalam keadaan tertekan atau tensen dan badan sihat. org kata bila badan sihat, tekanan akan berkurangan. macammana nak pastikan badan sihat, kita kene pastikan kita mengambil nutrisi yang cukup setiap hari, bagi ibu yang menyusukan anak nutrisi yang diperlukan adalah seperti berikut:

calcium 1300 mg
energy 2500kcal
protein 75g
vit A 850mcg
vit c 95mg
B1 1.5mg
b2 1.6mg
b6 17mg
folate 500 mcg

klu keperluan nutrisi ini lengkap insyaAllah susu akan banyak tambah dengan air diminum 3 liter sehari dan makan ikut masa pagi, tghari n malam . serta masa memerah yang konsisten.

saya amalkan minum susu 2 gelas sehari dgn keperluan calcium n nutrisi yg lain ada dlm susu tersebut tetapi bila saya tgk pada kotak saya kira2 nutrisi tambah dgn segala pemakanan saya masih tidak lengkap dan bila menyusu nutrisi tidak lengkap badan kita akan sakit2 dan susu akan kurang. saya bertemu doktor dan minta nasihat. doktor cadangkan saya mengambil sumplimen. saya memilih nutrilite sebab supplimen ini tidak begitu mahal serta dipercayai lebih 50 tahun dipasaran serta ianya daripada sumber tumbuh2an dan ladangnya adalah ladang sendiri yg dipastikan qualiti (www.nutrilite.com) dan alhamdulilah badan bertambah sihat n susu bertambah. anak pun nampak kenyang sebab susu makin pekat dan byk nutrisi lengkap. sebab apa saya memilih suplimen nutilite sebab sumplimen tu adalah dari bahan tumbuh2an dan xde bahan haiwan atau kimia serta mudah diserap badan.

apa yg saya amalkan amik suplimen seperti berikut:
multivitamin 1 tablet sehari
vit c 1 tablet sehari
vit b 1 tablet sehari
calcium 1/2 tablet sehari jika saya kurang minum susu saya akan amik 2 tablet
minuman protein
dan 2 gelas susu HL sehari
3 liter air
makan nasi n lauk yg lgkap 2 kali sehari

alhmdulilah saya xde lai sakit2 urat ke, sakit badan pun xde, lau xtido mlm siang hari saya xlah ngantuk sangat sampai xleh buat keje, dan skang saya dah xtido siang lai...

susu pun byk..

lau nak kan suplimen vitamin tu boleh contact saya, saya ada buat dalam bentuk trial pack untuk bantu ibu2 menyusu.

multivitamin 30 tablet + vit c 30 tablet +vit B 30 tablet + calcium 60 tablet (RM80 termasuk pos) satu lagi info dalam setiap vitamin ini telah dicampur dengan alfafa, jadi xperlu ambil alfafa secara berasingan. alfafa ini amat membantu bagi menggalakkan susu.

tapi lau rasa nak cuma pelan2 boleh cuma dengan multivitamin. Nutrisi dalam multivitamin sudah cukup membantu jika puan mempunyai pemakanan yang lengkap. Nutrisi bagi multivitamin adalah seperti berikut:
vit A 1500 mcg
vit b1 2.3mg
b2 2.6mg
b6 20mg
b12 9mcg
folic asid 0.4 mg
vit c 90 mg
d 10mcg
Vit e 24.8 mg
calcium 200mg
iron 18mg
magnesium 125 mg
zinc 15 mg

multivitamin ni 60 tablet RM58 include postage.


Ibu-ibu yang mengandung dan juga menyusu memerlukan lebih nutrisi dalam tubuh mereka.

Ibu menyusu..anda memerlukan lebih banyak lagi nutrisi berbanding dengan wanita lain ye..pastikan badan anda cukup dengan keperluan vitamin.

Alhamdulilah ini amalan saya dan saya ingin berkongsi dengan semua ibu2. ini kerana saya telah berjaya menyusukan anak saya yang pertama hingga umur 2 tahun dan kini saya sedang menyusukan anak kedua saya sepenuhnya dan kini umur anak kedua saya sudah 6 bulan.. alhamdulilah

tapi lau puan boleh pastikan makanan yg puan ambil harian penuh ngan nutrisi xperlu ambil suplimen sebab yg semula jadi itu lebih baik...

No comments:

Post a Comment